Consum, té-cha, gingebre i al carrer!

Consum ha decidit no subtitular els productes en valencià com havia estat fent fins ara. Heu llegit bé, subtitular, quatre lletres més menudes i ja estàvem contents, era poca cosa però davant tanta foscor lingüística a l’hora de comprar ens feia sentir com a casa nostra.

Estem molt acostumats a vore els productes amb títols en castellà i portugués, fins i tot ens porta a confusions, a mi per exemple em costà descobrir que el “té-cha” no era una altra varietat més de les infusions, però aquesta tendra confusió no em va deixar sense té a casa, em va ensenyar una nova paraula en portugués.

Els responsables de comunicació de la cooperativa “valenciana”, argumenten dificultat en la lectura, i podria donar-se el cas, però ho dubte molt ja que Consum només subtitulava en valencià, no cotitulava com fan altres marques en el castellà i el portugués i per tant la confusió és molt poc probable.

Com en la meua anècdota més que confusió es pot donar aprenentatge, els productes “nous” que es van comercialitzant amb força ara ens arriben amb el nom en castellà dificultant així una normalització del valencià que cada vegada està més llunyana, un exemple clar és el gingebre que moltes persones només l’hem vist escrit en valencià a l’examen de la Junta.

I això ho saben tots els que han estat darrere de les campanyes antivalencianes a casa nostra com Mercadona, el Partido Popular i ara també Ciudadanos, els que s’autoanomenen constitucionalistes però de la que sols defensen l’article 2, el de la indissoluble unitat d’Espanya, altres articles com el 3 on es defensa l’especial protecció de les llengües no castellanes ja no els importa tant.

I ja que els agrada tant la Constitució podrien fer la campanya “En defensa de la Constitució, etiquetem en valencià”, tota vostra, la Constitució i la campanya, no vos cobraré cap cànon d’autor, però sabem que no ens voleu. Poc els ha faltat per a dir que així començà el procés –no sabem si es referien als atacs al valencià o a la defensa-.

En el cas de Consum vull pensar que és més el que hi ha davant que el que tenen darrere, com en el cas de Mercadona, una Espanya al·lèrgica a tot el que no sona a castellà i que els ha fet recular, però al cap i a la fi el resultat és el mateix.

Ara els que ens hem fet sentir som els que tenien a dins dels supermercats, uns compradors que ens agradaria viure plenament en valencià i que tot i no ser tot el que volem, agraíem el gest de subtitular els productes.

Algunes veus ens alerten dels errors de fomentar-los un boicot, d’anar d’essencialistes i d’altres històries similars. Ens som conscients i prenem nota, que aquest fet ens faça reflexionar, podem eixir guanyant tots.

No hem de caure en hipocresies com quan ens manifestem davant del Zara vestits del Quechua denunciant l’explotació laboral en altres països, que ens servisca per defensar l’etiquetatge de productes en la nostra llengua, perquè tenim tot el dret del món, encoratgem empreses a etiquetar en la nostra llengua i rebem estes iniciatives amb la mateix energia que rebutgem els atacs.

I no ens aboquem a altres grans superfícies que maltracten igual o més el valencià que Consum, molts dels productes els podem trobar a les botigues menudes, -no només la gentrificació tanca botigues, la joventrificació també-, i a més, sense excessos d’envasos, ja que no els trobem en la nostra llengua com a mínim els reduïm i així de passada el medi ambient ho agrairà.

Molts murcians van aprendre valencià veient Bola del Drac, més recentment l’APM ha generalitzat també moltes paraules en zones castellanes, però ara més que mai que els nostres xiquets i joves han crescut sense referents valencianoparlants necessitem no perdre terrenys guanyats. Ens podran estimar més o menys, però per comprensió no serà, i si continuem així, a tot aquell que ataque la nostra llengua els haurem d’enviar a un lloc on gràcies al programa divulgatiu del Chiringuito els castellanoparlants ja comprenen, al carrer!

This entry was posted in A tall a tall, si més no. Bookmark the permalink.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *